Hero Image

Evaëlle (15) droomt ervan om taalkampen voor anderstalige kinderen te begeleiden

21.02.2024
Glenda Smits
JONGEREN IN BEELD

"Ik schiet beter op met kleine kindjes dan met leeftijdsgenoten."

‘Vriendschappen opbouwen met leeftijdsgenootjes, dat vind ik lastig’, zegt Evaëlle (15). ‘En dat knaagt aan mijn zelfbeeld.’ Bij de vzw Vitaal, die Nederlandse taalkampen voor anderstalige kinderen organiseert, voelt dit sensitieve speelvogeltje zich wel helemaal op haar plek. ‘Het is heerlijk om mijn zorgen daar even los te laten en kleine kindjes te begeleiden.’

Met een licht Frans accent verwelkomt Evaëlle ons bij haar thuis in de Brusselse rand. Ze is kind uit een Franstalig gezin, maar zat altijd op een Nederlandstalige school. In het vierde middelbaar humane wetenschappen praat ze haar klasgenoten tijdens de Franse les vanzelfsprekend onder tafel. Toch voelt Evaëlle zich veel vaker de kleinste. Met haar zachte, frêle uitstraling ziet ze er ook een stukje jonger uit dan de gemiddelde 15–jarige. ‘En ik ben gewoon een speelvogel. Altijd geweest. In de lagere school, waar er nog veel speelruimte is, voelde ik me als een vis in het water maar de overstap naar het middelbaar viel me zwaar. Ik schiet ook veel beter op met kleine kinderen dan met leeftijdsgenootjes. Zij hebben geen commentaar of vooroordelen.’ 

Het aanbotsen tegen de lastigheden en gevoeligheden van de puberteit, de zoektocht naar de eigen identiteit, vriendschappen die uitgedaagd worden en individuele kwetsbaarheden raken, Evaëlle worstelt ermee. ‘Ik voelde zoveel wrevel en afgunst toen mijn beste vriendinnetje, met wie ik twee handen op één buik was sinds de kleuterklas, in het vierde leerjaar met een ander meisje begon op te trekken. Mijn loyaliteit was zo groot. Ik had nooit gedacht dat iets of iemand onze vriendschap kon ondermijnen. Och, ik was nog jong en die jaloezie ging voorbij. Toch deed het pijn om die intense vriendschap te zien verwateren. Achteraf bekeken heeft dat toch ingehakt op mijn zelfwaardering.’

Ik heb zo vaak het gevoel in de klas er een beetje alleen voor te staan.  

Haar beste vriendin verliezen, dat wilde Evaëlle niet meer meemaken dus zocht ze in het middelbaar aansluiting bij een hele kliek meisjes. ‘Dat klikte wel. Tot ik op een dag in het tweede middelbaar, compleet onverwacht, door één van hen werd uitgescholden. Plots was de vriendschap voorbij en stond ik buitenspel. Twee jaar later weet ik nog steeds niet wat er destijds gebeurd is.’ Sindsdien heeft Evaëlle het op school niet altijd even makkelijk. ‘In de klas heb ik vaak het gevoel er alleen voor te staan. Bij groepswerkjes word ik nooit als eerste gekozen. Nieuwe vrienden maken, dat is ronduit lastig omdat ik zoveel belang aan echte vriendschap hecht. Als vrienden moet je niet alleen goed met elkaar kunnen lachen, je moet er ook voor elkaar zijn op moeilijke momenten en serieuze gesprekken kunnen voeren.’

De verziekte sfeer in de klas kroop bij Evaëlle zo diep onder haar vel dat haar ouders besloten om een psycholoog in te schakelen. ‘Mijn ouders horen me er vaak over vertellen en zagen hoe ongelukkig ik ervan was. En hoe sterk het op mijn zelfbeeld woog.'

svg background ornament
Het doet deugd om mijn hart te luchten bij mijn psycholoog. Om te vertellen hoe ik me voel, wat er speelt, wat er in de klas allemaal gebeurt.
Evaëlle

Op taalkamp, tussen de kleine kindjes, voel ik mij écht gezien.

Haar zelfbeeld opkrikken, dat is een werk van lange adem maar het gaat wel steeds beter met Evaëlle. Erover praten in de klas, dat doet ze liever niet. ‘Ineens tussen die kliekjes komen en zeggen: Hey, ik ben er ook?! Nee, dat lukt me niet. Op de speelplaats heb ik wel wat vriendinnen en zij weten dat ik naar de psycholoog ga maar we praten liever over andere, toffe dingen.’

Wat Evaëlle helpt, is schrijven in haar dagboek. ‘En ik hou van lezen. Via een boek kan je eensklaps een andere wereld induiken. Als ik een dip heb, dan begin ik te lezen.’ Ook als monitor op de taalkampen van de vzw Vitaal voelt ze helemaal op haar plek. ‘Als kind ging ik zelf mee op kamp om al spelenderwijs mijn Nederlands onder de vakanties te onderhouden. Toen droomde ik er al van om ooit zelf mee kampen te begeleiden. Vorig jaar ben ik voor het eerst mee geweest als assistent-begeleider. En dat is bijzonder goed verlopen. Ik mocht overal bijspringen om de kindjes te helpen. Babbeltjes doen, eten opscheppen, spelletjes organiseren.’

Op kamp voelt Evaëlle, die later zelf kleuterjuf wil worden, zich echt gezien. ‘De kindjes kijken naar me op, zien me als een echte begeleider, respecteren me, spreken me zelfs aan als juf. Wat een heerlijk gevoel! Op kamp ben ik zeker niet de strengste, ik voel me eerder een speelmaatje dat het overzicht houdt. Ik voel me er meer op mijn gemak dan bij leeftijdsgenoten. Ze zijn gewoon schattig en lief. Willen ’s nachts met een knuffeltje getroost worden als ze heimwee hebben. Zo’n week is best vermoeiend, maar zo leuk. Als we elkaar achteraf op straat weerzien, dan zwaaien we naar elkaar omdat het zo geweldig was.’

Voor sommige kinderen is zo’n taalkamp hun enige vakantie.

Vanaf volgende zomer is Evaëlle bij de taalkampen op post als volwaardig monitor. Met het najagen van haar droom maakt ze heel wat kinderen gelukkig. ‘Vitaal is er voor elk kind. Ook voor taal- en kansarme kinderen. De tussenkomst van het OCMW werkt drempelverlagend. Aan sommige kinderen merk je wel dat ze een rugzakje meedragen. Je voelt hoe belangrijk zo’n kamp is voor hen. Vaak is het de enige manier om eens op vakantie te gaan.

Tijdens zo’n week werken we niet alleen taalvaardigheid. We besteden ook veel aandacht aan sociale vaardigheden en emotioneel welzijn. Uitsluiting of ruzie, dat proberen we kordaat aan te pakken. Onder kleine kinderen krijg je zoiets ook makkelijker opgelost dan onder pubers. Vaak wordt er spelend of met een goed gesprekje alweer zand over gegooid. Zo’n momentjes raken me wel, maar op kamp laat ik mijn eigen zorgen los. Dan wil ik er gewoon zijn voor de kinderen en hen een mooie kampweek bezorgen. Het doet deugd om op het einde van de week al hun stralende gezichtjes te zien. En de dankbaarheid van hun ouders te voelen.’ 

VZW Vitaal

VZW Vitaal wil kwetsbare kinderen onvergetelijke vrijetijdsmomenten en vakantie bieden met leeftijdsgenoten. Ze zetten ook in op het versterken van de Nederlandse taal bij anderstalige kinderen in het Nederlandstalig onderwijs door middel van speelse werkvormen.

Vitaal is één van de 200 JEZ!-organisaties. Wil jij ook alles geven, zodat Evaëlle en andere jongeren kunnen blijven dromen? Surf naar jezofficial.be en steun 200 organisaties die alles geven voor onze jeugd.

VTM
Qmusic
HLN
Belfius