Hero Image

Lauren (11) droomt ervan om met de limo naar een optreden van Pommelien Thijs of Laura Tesoro te gaan

07.03.2024
Glenda Smits
JONGEREN IN BEELD

Een meet & greet zou supercool zijn. Mijn autisme zorgt al zo vaak voor uitsluiting

Een klein meisje met grootse dromen, dat is Lauren. En gelijk heeft ze! Lauren droomt ervan om met de limo naar een optreden van Laura Tesoro of Pommelien Thijs te gaan. En backstage, ver weg van alle dagelijkse strubbelingen met autisme, gewoonweg te schitteren naast haar grote idolen.       

Lauren is een stil, verlegen en lief meisje dat, net zoals elk ander kind, graag wil uitblinken en schitteren. Met haar schattig, gouden glitterbrilletje en haar optredens met  Hori*Song*kids, het kinderkoor van haar dorpsschooltje in Snaaskerke, ontbreekt het haar alvast niet aan star quality. Ook haar eerste JEZ!-interview doorstaat ze met glans. En weliswaar een bang hartje, want in haar dagelijkse leven loopt het niet altijd even vlot. Door een autismespectrumstoornis heeft Lauren meer nood aan structuur en lukt studeren niet zo makkelijk. Hierdoor vindt ze minder aansluiting bij leeftijdsgenootjes. ‘Lauren’s voelsprietjes zijn superfijn afgestemd’, legt juf An, haar directeur bij GBS De Horizon, uit. ‘Natuurlijk wordt ze ook weleens uitgenodigd voor feestjes, maar Lauren heeft sneller het gevoel om buiten de groep te vallen.’

Het is niet fijn om bij groepswerkjes altijd als laatste te worden gekozen

In aanwezigheid van juf An vertelt Lauren hoe opgelucht ze was om, na een zijsprongetje in het buitengewoon onderwijs, vanaf het eerste leerjaar opnieuw te kunnen aansluiten in De Horizon. Mits een speciaal leertraject, een jaartje zittenblijven en bijlessen van de zorgjuf voor wiskunde. Om alle vragen van haar klasgenootjes te counteren, gaf Lauren in het derde leerjaar zelfs een spreekbeurt over haar stoornis. ‘Mijn spreekbeurt zorgde voor méér begrip want niemand wist goed wat autisme was. Toch blijf ik het buitenbeentje dat trager studeert en af en toe uit de klas wordt gehaald. Dat helpt niet echt om vriendjes te maken. Mijn klasgenootjes zijn wel lief, maar ik word altijd als laatste gekozen bij groepswerkjes, trek bij discussies vaak aan het kortste eind en word toch vaker geviseerd. Door een neurologisch probleempje zat ik vorig schooljaar ook een tijdje in een rolstoel. Daar ben ik gelukkig van hersteld. Mijn klasgenootjes stonden in die periode wel voor me klaar, maar het is niet fijn als je geen spelletjes kan meespelen.’

Op school durf ik mezelf niet altijd te zijn. Eens thuis, barst ik in tranen uit

Hoe zwaar het onbegrip en de uitsluiting Lauren ook valt, ze houdt het vaak voor zichzelf. ‘Af en toe stap ik weleens naar de juf, maar dat jaagt mijn klasgenootjes enkel op stang.’

svg background ornament
Op school durf ik mezelf niet altijd te zijn. Eens thuis barst ik in tranen uit. Dat doet mama wel pijn.
Lauren

‘Mama neemt het altijd voor me op. Net zoals mijn grote zus, die me vaak zegt dat ik de allerliefste ben. Dat doet zo’n deugd. Tot voor kort vond ik ook troost bij Lowie, onze King Charles. Als ik boos of verdrietig was, kwam hij altijd bij me liggen. Helaas is hij onlangs gestorven. Ik mis hem zo. Waar ik wel van geniet, is van paardrijden. Dat is mijn moment om al mijn zorgen los te laten.’   

Buiten de klas heeft Lauren gelukkig wel vriendjes. ‘Op de speelplaats speel ik vaak met Elise-Marie, een meisje uit het derde leerjaar. Door de vriendschap tussen onze ouders zijn we praktisch samen opgegroeid. We zorgen ook voor elkaar als er plaagbeesten opduiken. Tot vorig jaar vond ik op school ook steun bij een jongen met autisme. We horen elkaar nog steeds want we begrijpen elkaar. En kunnen praten over ons anders-zijn. Nu hij op een andere school zit, vragen mijn klasgenootjes weleens plagend: Mis je je liefje? Heel vervelend. Wij zijn écht gewoon goede vrienden.’

Later wil ik kinderverzorgster worden. Kleutertjes stellen geen vervelende vragen

Omdat Lauren een jaartje ouder is, zou ze na het vijfde leerjaar rechtstreeks kunnen overstappen naar een beroepsrichting in het middelbaar. Een andere omgeving met nieuwe kansen op vrienden, het klinkt wel aanlokkelijk maar nog een jaartje blijven plakken ook! ‘Tijdens de speeltijd mag ik af en toe bij de kleutertjes helpen. Ze zijn zo schattig. En ze stellen geen vervelende vragen. Ik droom er zelfs van om later kinderverzorgster te worden. En als zangeresje bij Hori*Song*Kids kijk ik ook al uit naar de tweejaarlijkse musical die het vijfde en zesde leerjaar volgend jaar weer opvoeren.’

Juf An vertelt dat Lauren op school ook goed wordt omringd. Dankzij een buddysysteem, dat ervoor zorgt dat iedereen met een blij gevoel naar school kan komen. ‘Dat klopt. Als ik word uitgedaagd, kan ik wel naar mijn buddy’s in het zesde leerjaar stappen’, zegt Lauren. ‘Zo worden probleempjes sneller opgelost. We kunnen onze zorgen ook altijd kwijt in een brievenbus.’

Om pesterijen in te dijken doet de school ook beroep op de educatieve voorstellingen van VZW School Zonder Pesten. Zo kreeg de klas van Lauren dit schooljaar ‘Nonkel Bretel’ op bezoek, die grappige verhaaltjes met een boodschap rond pesten vertelt. ‘Fijn dat er op die manier meer aandacht rond pesten is. Ook in de klas wordt er dan over gepraat. Klasgenootjes zijn dan wat liever en vriendelijker voor elkaar.’

Met een ganzenbord rond maatschappelijk gangbare thema’s, zoals klimaatverandering, kinderarmoede en (cyber)pesten, wil School Zonder Pesten zich ook in de toekomst blijven inzetten voor kwetsbare jongeren zoals Lauren. Zodat zij ook blijven stralen en hardop durven dromen. ‘Van een optreden van  Pommelien Thijs of Laura Tesoro droom ik al zo lang’, zegt Lauren. ‘Maar vaak zijn de tickets al  uitverkocht. In een limo naar hun concert gaan, hen backstage vertellen dat ik hun allergrootste fan ben en hun liedjes zo graag meezing, dat zou pas supercool zijn.’ En wie weet, misschien ziet de buitenwereld Lauren dan straks ook schitteren.

VZW School Zonder Pesten

School Zonder Pesten wil met een groot ganzenbordspel 'kritisch nadenken over maatschappelijk relevante thema's' spelenderwijs jongeren creatief en positief doen nadenken over bijvoorbeeld; kinderarmoede, huiselijk geweld, (cyber)pesten, klimaatverandering, omgaan met drugs,... Het bespreekbaar maken van deze thema's, in groepsverband (school, jeugd- en/of sportvereniging) zal hen veerkrachtiger en alerter maken, nu en voor de toekomst.

School Zonder Pesten is één van de 200 JEZ!-organisaties. Wil jij ook alles geven, zodat Lauren en andere jongeren kunnen blijven dromen? Surf naar jezofficial.be en steun 200 organisaties die alles geven voor onze jeugd.

VTM
Qmusic
HLN
Belfius