Hero Image

Jong en Zot Getalenteerd - Alexandra Koljaj (25) doorbreekt het taboe van thrifting met haar video’s

22.03.2024
Clarisse De Noyette
JONG EN ZOT GETALENTEERD

Alexandra Koljaj (25), beter bekend als YourBabyBarbra op TikTok, Instagram en YouTube, wil iedereen laten thriften. Met haar enthousiaste glimlach en passie voor mode, trekt ze de straat op met haar micro en camera. Zo inspireert ze haar volgers en wil ze de thriftwereld toegankelijker maken. In amper zes maanden tijd zette ze al een zot parcours neer, loving this!

Wat je zelf doet, doe je meestal beter

Enkele maanden geleden ontdekte Alexandra haar nieuwe favoriete passie: thriftingvideo’s maken! Ze startte met een klein Instagramaccount waarop ze foto’s deelde van haar outfits, maar Alexandra wou al snel meer. Zo dook ze in de wereld van influencers en leerde ze alles bij over video’s maken. “Ik heb mij dan letterlijk opgesloten vorig jaar. Dag in dag uit heb ik de beste video’s van de wereld bekeken en bestudeerd”, vertelt ze al lachend. Een maand lang zat de jonge fashionista ideeën uit te werken: “Ik heb mij echt gefocust op hoe ik de aandacht kan trekken in video’s, maar ook hoe ik die aandacht behoud. Zo ben ik eigenlijk begonnen.”

Mission POSSIBLE!

Alexandra is gekend voor haar kennis over thriften, maar dat doet ze eigenlijk nog maar een jaar. Toen stapte ze voor het eerst een tweedehandswinkel binnen, maar ervaarde een nauw gevoel. “Ik vond de stap zetten naar thriften heel ontoegankelijk. Ik vroeg me af waar ik eigenlijk naartoe moest en of ik zomaar die tweedehandswinkel mocht binnenstappen.” Ze ervaarde het als een grote drempel en die drempel wil Alexandra doorbreken met haar video’s.

In stijgende lijn

Alexandra startte haar influencercarrière met twee kleine concepten, helaas sloegen die niet aan. “Ik moest met iets beter komen en uiteindelijk kwam ik met het perfecte idee blijkbaar!” Ze trok op straat met haar micro en camera en stelde willekeurige mensen wat vragen over thrifting en fashion. Haar inspanningen werden beloond, want nog geen drie maanden later was een video voor het eerst viraal gegaan. Say whattt?! “In begin had ik 10.000 views, daarna 50.000, dan 100.000 en plots kreeg ik mijn eerste 1 miljoen views. Dat was echt zot!” Alexandra is trots dat ze zo snel groeide op sociale media en terecht, want ze werkt er hard voor. “Ik deed wel alles bewust, want succes is volgens mij altijd bewust. Je wilt er sowieso geraken en dan doe je de moeite om dat te bereiken”, zegt ze fier.

Taboe, who?

Er heerst nog steeds een taboe rond tweedehandsshoppen en dat vindt YourBabyBarbra jammer. Volgens haar is thriften de manier om jezelf te ontdekken. “Zo heb ik echt mijn stijl gevonden, want met tweedehandskleren ben je verplicht creatief te denken. Ofwel is het jouw maat niet, ofwel vind je het leuk, maar moet je er iets aan veranderen.” Zo zit Alexandra ook zelf vaak te knippen en naaien in haar tweedehandskledij. “Ik vind het veel leuker om er even aan bezig te zijn en dan met trots het resultaat te dragen. Trendy kleren kopen in grote ketens is in mijn ogen zoveel minder waard.”

Rêve grand, commence petit

Hoewel Alexandra nog niet zo lang bezig is, blijft ze snel groeien in de influencewereld. En ze heeft zeker nog grote dromen. Een van die dromen is om haar stem vooral te blijven gebruiken om raad te geven en problematieken aan te gaan. Later hoopt ze dat te doen met een groter bereik, wie weet zelfs de hele wereld. Maar ze gaat langzaam beginnen en haar weg ernaartoe werken.

svg background ornament
Ik wil sowieso de harten in Frankrijk veroveren met mijn video’s. Daar ben ik al een klein beetje mee bezig, want onlangs maakte ik al een aantal video’s in Parijs.
Alexandra

Ervoor gaan en blijven gaan

Voor beginnende influencers heeft Alexandra een eenvoudige boodschap: blijf dromen en volg jouw passie. Ze wil iedereen aanmoedigen om op zoek te gaan naar hun stem, idee etc. en die te gebruiken. Dat kan via video’s, schrijven, zingen en nog zoveel meer. Noem maar op, maar spreek je vooral uit. En voor de beginnende thrifters out there: Go for it, want die wereld is niet zo gesloten als het lijkt. Stap binnen en herontdek jezelf!

test
test
responsive
VTM
Qmusic
HLN
Belfius