Elsa Carlot (19) richtte op zestienjarige leeftijd haar onderneming Palesa op, een kledingmerk dat zich richt op positiviteit, creativiteit en duurzaamheid. Ze studeert Communicatie aan de AP Hogeschool Antwerpen. Naast haar studie en haar onderneming is Elsa ook actief betrokken bij SINC en The Future, waar ze haar passie voor ondernemerschap deelt.
Voor ons zit een stralende en opgewekte Elsa. Vol enthousiasme begint ze haar verhaal. “Het begon allemaal met een tekening die ik maakte in een notitieboekje, gekregen van mijn vader. Ik wou de tekening tot leven brengen op meer dan slechts een stukje papier.” Zo kwam ze op het idee om haar ontwerpen te printen op totebags, die toen echt trendy waren. Maar daar bleef het niet bij. Tegenwoordig prijken haar designs ook op T-shirts, hoodies, truien, sweatpants, en ja, ze maakt zelfs hippe hoofdbandjes. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij Elsa. Ze bedrukt zelf haar producten en maakt haar eigen designs, waardoor ze controle heeft over een belangrijk deel van het productieproces. De hoofdbanden zijn gemaakt van restjes wol die afkomstig zijn van Elsa’s oma. En de totebags? Die zijn vervaardigd uit biologisch katoen! #SLAY!
Elsa verwerkt positieve quotes in haar designs. Ze hoopt die positieve energie te kunnen delen met andere mensen, in de hoop hun dag een beetje beter te maken. “Ik geloof dat kleine positieve reminders, verweven in kleding, een impact kunnen hebben op iemands mentaal welzijn en zelfvertrouwen.” Met haar onderneming richt Elsa zich voornamelijk op jongeren die positiever in het leven willen staan, maar ze benadrukt dat haar producten voor iedereen toegankelijk zijn.
Elsa’s favortiete quotes:
Everything happens for a reason
Als je in je leven verandering wil zien, moet je zelf ook dingen veranderen
If it’s meant to be, it will be
In oktober lanceerde Elsa haar nieuwste collectie ‘Slow Down’. Met deze collectie wil ze laten zien dat het belangrijk is om af en toe te vertragen en te genieten van de kleine dingen in het leven. “Soms gaat alles véél te snel. Op de mouw van de hoodie staat er ‘one day at a time’, als reminder dat het oké is als je nog niet weet wat de toekomst brengt”, zegt ze terwijl ze wijst naar de hoodie die ze draagt.
Bij elke nieuwe collectie richt Elsa zich voornamelijk op sociale media om haar merk te promoten. Ze beheert haar eigen Instagram- en TikTok-account, en heeft zelfs haar eigen website. Op haar website kunnen klanten niet alleen haar producten kopen, maar ook zelf een totebag personaliseren. Ze kunnen hun eigen ontwerp indienen of Elsa vragen om een specifiek design te ontwerpen.
Naast haar onderneming en haar studie is Elsa ook marketingmanager bij SINC, een studentenorganisatie die zich richt op ondernemende studenten. “Ik doe het graag en leer veel bij.” Bovendien is ze betrokken bij The Future, een soortgelijke non-profit organisatie. “Het is niet altijd gemakkelijk om alles te combineren. Een goede planning en time managemant zijn essentieel.”
Elsa heeft ook een maand lang met haar producten in Lèffi d’Anvers mogen staan, een pop-upwinkel in Antwerpen. “Dat was een geweldige ervaring. Het was de eerste keer dat ik zo direct betrokken was bij de verkoop. Ik kwam echt in contact met mensen en de directe feedback die ik kreeg, was heel waardevol.” Daarvoor stond ze ook al met haar zelfgemaakte designs op kerstmarkten. Maar het absolute hoogtepunt voor Elsa is wanneer mensen haar producten niet alleen kopen, maar ook daadwerkelijk dragen. Ze deelt een verhaal over hoe ze eens op een concert van Tate McRae was en twee meisjes haar herkenden. “Dat maakt me echt blij. Dan denk ik: yes, mijn aanpak werkt!”
Elsa’s grote droom? Een eigen winkeltje openen. “Ik wil Palesa laten uitgroeien tot iets dat zelfstandig kan staan. Ik zou het leuk vinden om kledingstukken niet alleen te bedrukken, maar ook zelf te ontwerpen.” YEZ! Wij zijn nu al enorme fan! 🤩
Voor wie een eigen onderneming wil starten, heeft Elsa een gouden tip: “Gewoon doen en niet te veel nadenken. Vooral als je jong bent, heb je niets te verliezen.” Bovendien raadt ze aan om uit je comfortzone te stappen. “Wees niet bang om vragen te stellen en je ideeën te delen. Sta ook volledig achter je merk en zorg dat het écht bij je past.”