Straatinterviews zijn hotter dan ooit. In de drukte van de steden kom je ze steeds vaker tegen: jonge reporters met een microfoon in de hand, op zoek naar boeiende, grappige en soms ontroerende verhalen. Marnick Engelborghs uit Tongeren is er een van. Hij is negentien jaar, net afgestudeerd van de middelbare school, en combineert zijn passie voor voetballen en hardlopen met content maken.
Marnick’s avontuur begon op vijftienjarige leeftijd met gamen en streamen op Twitch. Naarmate hij ouder werd, vond hij het minder leuk. Toch wou hij video’s blijven maken. “Ik stapte over naar real-life video’s en vlogs, maar miste iets. Ik zocht naar meer entertainment.” Die ‘meer’ vond hij in straatinterviews, geïnspireerd door formats zoals Supergaande. “Ik houd van mensen ontmoeten en ben vrij sociaal. Dat ik dat kan combineren met content maken is echt cool.” Nu doorkruist hij al zeven maanden de straten van verschillende Vlaamse steden en is hij niet meer te stoppen.
De eerste maanden waren een periode van experimenteren. Wat werkt wel? Wat niet? “Ik heb nooit anderen willen nadoen omdat ik origineel wil blijven. Natuurlijk volg ik soms een trend, maar dan geef ik er een eigen twist aan.” Zo vraagt hij op straat naar iemands favoriete nummer, speelt dat vervolgens af voor een andere voorbijganger, en laat die het liedje raten op een schaal van één tot tien “En dat werkt altijd verrassend goed!”
Initiatief nemen is voor Marnick de sleutel tot succes. “Het draait om durven”, zegt hij. In de mediawereld, zeker in de beginfase, moet je de touwtjes in eigen handen nemen. Zo benadert hij zelf bedrijven en overtuigt hij ze van zijn ideeën. “Vaak moet je laten zien wat sociale media voor hen kan betekenen. Als je het goed uitlegt, staan ondernemingen er meestal voor open.” En dat blijkt te werken. Onlangs vroeg een pc-winkel hem om hun webshop te promoten met een filmpje waarin hij Fortnite speelt – iets waar hij volledig achterstaat. Toch blijft hij selectief in zijn samenwerkingen. "Ik accepteer niet alles, want je moet eigen blijven aan je content, anders komt je boodschap niet over."
Hoewel zijn content vaak luchtig is, beseft Marnick de verantwoordelijkheid die hij als creator draagt. Politiek was nooit zijn ding, tot dit jaar. Voor het eerst mocht hij stemmen, en plots begon het onderwerp ook rondom hem te leven. Hij besloot de straat op te gaan met de vraag op wie jongeren wel of niet gingen stemmen en waarom. Niet op een serieuze, belerende manier, maar met een luchtige, toch doordachte aanpak. Het resultaat? Video’s die viral gingen, met honderdduizenden views! Neutraal blijven in zijn video's vindt hij belangrijk. “Ik wil geen voorkeur geven aan een bepaalde partij. Het gaat mij erom dat jongeren nadenken over hun keuze en dat ze beseffen dat hun stem telt.”
Tijdens de zomermaanden was Marnick veel te zien op festivals en events, en dat zonder één ticket te kopen. “Dat heb ik te danken aan TAGMAG”, glimlacht hij. “Ik had een video gepost waarin ik in een club mensen interviewde en had TAGMAG getagd.” Dat trok de aandacht van hun baas, met wie hij vervolgens in contact kwam. Wat begon met een casual gesprek op Genk on Stage, groeide uit tot een te gekke samenwerking. “Mijn eerste VIP-ervaring was insane, ik had geen idee dat ik een backstage kaartje zou krijgen voor Dance D-Vision!” Die avond in Zottegem opende veel deuren voor Marnick. “Ik heb interviews afgenomen met artiesten als Jaap Reesema, Wintex, Manuals en Michael Amani.” Cool!
Dat Marnick ambitieus is, dat is zeker! Zijn doel is om tegen 2025 de grens van 25.000 volgers te bereiken, maar zijn ambities gaan verder dan alleen cijfers. Eind september start hij in Mechelen met een opleiding Media & Entertainment Business. “Ik wil mijn mediaopleiding afronden zonder herexamens, zodat ik de volgende zomer volledig kan knallen.” En voor wie het nog niet doorhad: Marnick is vastbesloten om fulltime content creator te worden. Let’s go, Marnick! 🚀
Wil je meer zien? Volg hem op TikTok, Instagram en YouTube (@marnickeb) én op Snapchat (@marnick.szn).