De jonge ondernemers Louise (25) en Julie (26) leerden borduren aan de hand van YouTube-filmpjes tijdens COVID. Meteen daarna startten ze hun eigen duurzame small business op, genaamd Tice Nits. Via hun webshop - ticenits.be - verkopen ze gepersonaliseerde petjes, truien en T-shirts in alle maten en kleuren. Daarnaast promoten ze alles wat ze maken via Instagram en TikTok met leuke reels en giveaways. Wat begon als een onschuldige bezigheidheid, bracht hen bij een side job naast hun studies en wereldreizen. Ondertussen borduurt het koppel al 3 jaar fulltime met naald en draad en uiteraard met volle goesting vanuit hun cozy appartementje in Gent.
Voordat de strenge coronamaatregelen werden opgetrokken in 2020, trokken Louise en Julie een weekje naar Knokke. “Blijf in uw kot!” they said en dus werd het plots een verblijf van 2 maanden. “We zaten in quarantaine aan de zee. Uit verveling is Julie borsten beginnen tekenen op papier. Zij doodled altijd als ze met iets anders bezig is”, vertelt Louise. “En toen zei Julie uit het niets; “Zou het niet leuk zijn om boobs op kleding te borduren?””
Eens thuis, borduurden de jonge ondernemers eerst met de handen op T-shirts die ze per vijf stuks bestelden. “Vrienden vroegen ons om een regenboog, naam of skateboard te borduren. In het begin waren we zeker 3 tot 4 uur bezig met een mini design te maken.” De interesse in hun borduurwerk door vrienden en kennissen bleef groeien. Dus zochten ze een leverancier en kochten ze een borduurmachine aan. “Onze eerste machine aankopen was heel spannend, want dat was toen een grote investering voor iets waarvan we niet wisten of het zou verkopen. We zaten thuis aan tafel en dachten; ‘Het is nu of nooit.’”
Onlangs vond Louise zelfs een schriftje terug met haar bucketlist waarin stond dat ze iets wilde doen met kleren en de naam ‘Tis Niets’. “Blijkbaar is die naam ergens in mijn onbewuste blijven hangen waardoor het uiteindelijk Tice Nits, uitgesproken als ‘tis niets’, is geworden.”
Ondanks de aanwezigheid van twee reuzemachines, is borduren niet zo eenvoudig als het lijkt. Er worden heel wat stappen aan voorafgegaan vooraleer het effectieve borduren plaatsvindt. “Je moet eerst het textiel opspannen, je borduur op papier zetten en de kleuren erin steken. Heel wat handmatige voorbereidingen.” Er kruipen dus heel wat uren in, maar Julie en Louise vinden het belangrijk dat ze alle bestellingen één voor één zelf kunnen klaarleggen en doorlopen.
Maar wat onderscheidt Tice Nits nu van de vele andere ondernemingen? Hier heb je hun ‘A Good Girl’s Guide to embroidery’ die we helemaal onthullen.
#1: engageer jezelf voor een goed doel of gemeenschap. Zo staat de onderneming in voor de merch van Surferskate community in België. Verder steunen ze het initiatief Armoede Maakt Moedeloos dat zich inzet voor armoedebestrijding. “Mensen in armoede laten feestdagen, verjaardagen en huwelijken aan zich voorbijgaan omdat ze zich geen cadeaus kunnen veroorloven. En dat veroorzaakt dan weer sociale uitsluiting.” Om dit probleem aan te pakken, proberen Julie en Louise op regelmatige basis gepersonaliseerde kledij te doneren aan kwetsbare gezinnen.
#2: There is no waste! 🌍♻️ Zelfs kleren die verkeerd worden geborduurd en mislukken, belanden niet in de vuilbak. “We vonden het zo stom om kleren weg te gooien en waren op zoek naar een leuk project om textiel te recycleren. Toen stuurde iemand een bericht met de vraag of hij het textiel niet mocht gebruiken voor zijn boksbal. Dus nu staat er iemand tegen een boksbal te meppen dat gevuld zit met onze mislukte T-shirts. Dat is best grappig.” 💥🥊
#3: Wees toegankelijk voor je diverse samenleving! Als kers op de taart bieden Julie en Louise ook maten aan tot 5XL. “Voor ons is dat geen extra moeite om het als maat aan te bieden. Bij groepsbestellingen kan iedereen op die manier van eenzelfde plek kledij aankopen zonder dat iemand wordt uitgesloten.”
“We zijn geen keten dat één exemplaar 500 keer drukt of borduurt. Het is altijd een verrassing voor ons om te zien wat klanten laten personaliseren.” Bovendien worden Julie en Louise elke dag opnieuw uitgedaagd met allerlei zotte en creatieve bestellingen. Het zotste wat ze tot nu toe borduurden was een naaktfoto. Daarnaast hebben ze ook al een hele paragraaf uit een religieuze tekst overgenomen op de achterzijde van een trui. “Elke bestelling is eigen en uniek. Soms stuiten we ook op aangrijpende verhalen. Een voorbeeld van zo’n verhaal: ouders die een kind verloren, lieten een foto borduren van hun kindje op een T-shirt. Het is gewoon heel mooi om iets te overhandigen dat je zelf hebt gemaakt.” Feeling is dus key en een belangrijk uitgangspunt voor de jonge ondernemers.
Bij een dreamteam hoort ook natuurlijk een ultieme droom of doelstelling. Zo wil het duo naar de toekomst toe een eigen atelier oprichten waar ze klanten zelf kunnen ontvangen. Op die manier willen ze dichter staan bij hun persoonlijke wensen. “Momenteel doen we alles in ons appartement. Klanten komen bestellingen ofwel ophalen aan de deur, ofwel sturen we het op via de post. Het menselijk contact ontbreekt nog.”
Verder dromen ze ervan om hun merch uit te breiden met een collectie in collab met een andere onderneming of kledingmerk. Julie en Louise maken hun borduurmachine alvast warm met de feestdagen in zicht. Want dat kan maar één ding betekenen; cadeautjes, cadeautjes en nog meer cadeautjes!
Struggel jij ook elk jaar met zoeken naar een uniek verjaardags- of kerstcadeau? Werp dan zeker een blik op hun Instagram-pagina. En wie weet, misschien draag jij binnenkort zelf één van hun geborduurde T-shirts dat je als geschenk kreeg. ‘T is graag gedaan of beter gezegd Tice Nits! 🤗