Lars (19) is helemaal thuis in de wereld van sociale media en fotografie, terwijl zijn broer Ruben (23) juist een scherp oog heeft voor alles wat commercie heet. A match made in heaven, want samen brachten ze Bossello op de markt, hun zelfgemaakte limoncello. Het Italiaanse drankje kleurt inmiddels al menig Mechelse cafés geel, en daar stopt het niet. Wie deze zomer op de Spaanse bodem neerstrijkt, kan zelfs in een gezellige B&B een glaasje Bossello vinden. Salud!
Toen Ruben een jaar geleden met het idee kwam om zelf limoncello te maken, sprong ook Lars mee op de kar. Al snel vonden ze een gepaste naam: Bossello, een combinatie van hun achternaam – Bosschaerts - en natuurlijk… limoncello! Ruben droomde er al langer van om een eigen bedrijfje op te starten en zag een trend rond limoncello in Nederland ontstaan. “Ik ben altijd op zoek naar buitenlandse trends en merkte dat limoncello daar enorm populair werd, vooral met de opkomst van de limoncello spritz.” Het drankje zelf maken klinkt simpel, vier ingrediënten, wat kan er misgaan? Maar de juiste mix vinden tussen citroenschillen, water, suiker en alcohol bleek een ware kunst op zich. Na zes maanden oefenen en proeven was het eindelijk zover: op 1 oktober 2023 rolden de eerste flessen van de band.
Om hun limoncello in de spotlights te zetten, zijn de broers vaak te vinden op evenementen. Zo stonden ze al in De Vleeshalle in Mechelen en op de biomarkt in Machelen. Ze namen zelf veel initiatief door actief bedrijven te benaderen, waardoor hun limoncello een echte hype werd in verschillende Mechelse cafés, zoals De Olifant aan het station, waar wekelijks zo’n tiental flessen over de toonbank gaan. Soms worden ze ook rechtstreeks door ondernemingen gecontacteerd. "Een B&B in Spanje proefde onze limoncello in een Belgische B&B en besloot contact op te nemen. Zo hebben we een transportlijn opgezet om Bosello naar Spanje te exporteren", zeggen ze.
Wat Bossello zo bijzonder maakt, is dat elke stap van de productie met de hand wordt gedaan. “We organiseren regelmatig schilavonden”, lacht Lars. “Samen met vrienden en familie schillen we dan maar liefst 300 citroenen, en deze avonden eindigen meestal met een pizza.” De citroenen die ze gebruiken zijn 100% biologisch en komen uit Italië of Spanje, afhankelijk van waar de rijpbaarheid op dat moment het beste is. En omdat duurzaamheid belangrijk is voor de broers, gebruiken ze herbruikbare beugelflessen. Zo kan je er nadien melk, olijfolie of zelfs droogbloemen in bewaren. Je krijgt dus niet alleen een heerlijke limoncello, maar ook een stijlvolle vaas als extraatje.
Het etiket van de fles is ontworpen door een vriend van de broers, illustrator Steven Dhondt (Stedho), bekend van graphic novels en kinderboeken. “We wilden dat ons product een gezicht kreeg, en dat is gelukt”, zegt Ruben. “Je koopt iets niet alleen voor de smaak, maar ook voor de verpakking.” Met de eindejaarsperiode in zicht, wil het duo ook nieuwe klanten aantrekken. “Met private labeling kunnen we ons etiket aanpassen aan de wensen van bedrijven. We behouden ons herkenbare figuurtje en integreren het logo van de onderneming.”
De broers hebben veel geleerd van trial and error. “In het begin waren we soms uren bezig om slechts 20 flessen te maken”, herinnert Lars zich. “Nu bottelen we er in één avond al 150 tot 200!” Ruben heeft veel research gedaan en praktische tips gekregen van een vriendin van hun moeder die ook in de voedingssector werkt. “Haar ervaring heeft ons enorm geholpen”, zegt hij. “En zo blijven we leren en groeien.” Hun verschillende achtergronden zijn een groot voordeel. “We weten wat we aan elkaar hebben. Ik ben niet de beste salesman, maar Ruben is er helemaal in thuis”, geeft Lars toe. “En sociale media is dan weer mijn ding.”
Wat betreft hun toekomstplannen zijn de broers ambitieus. Lars, die Media en Entertainment Business studeert aan Thomas More, ziet zichzelf achter de schermen werken aan tv-programma’s, of misschien zelfs als presentator in kinder- en jeugdentertainment. Ruben, aan de andere kant, is vastbesloten om zijn carrière als accountmanager bij Samsung verder uit te bouwen. Naast hun persoonlijke ambities willen ze ook Bossello laten groeien. Momenteel verkopen ze zo’n 150 flessen per maand, maar hun doel is om dat aantal op te schroeven naar 500. Het spannendste project komt echter nog: Bosello zal binnenkort te proeven zijn op Diegem Cross, dé avondcross in Diegem tijdens de kerstperiode. Daarnaast experimenteren ze met nieuwe smaken om hun aanbod uit te breiden. Lars is fan van een meloncello, een frisse variant met meloen, terwijl Ruben liever passievrucht toevoegt.