Jongerenplatform WAT WAT lanceert op 19 april een infocampagne voor jongeren die nog met vragen en twijfels zitten rond de verkiezingen. Met een papieren magazine en videoreeksen op TikTok en Instagram wil WAT WAT de jongeren met het meest wantrouwen tegenover politiek toch ondersteunen om geïnformeerd een keuze te maken op 9 juni.
“Ik denk dat ik voor mijn eerste keer blanco ga stemmen omdat ik niks over de verkiezingen weet”, vertelt de 21-jarige Penina. “Ik ben mij aan het voorbereiden, maar ik vind geen duidelijke info, het is te complex. De tweede keer doe ik het dan meteen op de goede manier.” Net als Penina, geeft 42% van de jongeren in de Waddist-app aan nog niet te weten op wie ze gaan stemmen. Bovendien geeft 61% aan dat ze niet weten waar ze info kunnen vinden over verkiezingen.
Het Vlaamse Jongereninformatieplatform WAT WAT wil jongeren die het verst van politiek staan voorbereiden op de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen. Dat gebeurt via een online campagne op watwat.be, TikTok en Instagram, maar ook via een papieren magazine ofwel “verkieZINE” dat vanaf vandaag gratis wordt verspreid en downloadbaar is via de website van WAT WAT.
Delshad (21 jaar): “Ik ga niet stemmen, want ik mag niet doordat ik de Belgische nationaliteit nog niet heb. Ik vind dat niet zo erg, want ook in Syrië mocht ik nog niet stemmen. Maar ik zou wel meer willen leren over de Belgische politiek.”
Veel jongeren vinden nog geen begrijpelijke informatie over de verkiezingen of hebben niet het gevoel dat hun stem het verschil zal maken. Bij jongeren in kwetsbare posities, zoals jongeren in dak- en thuisloosheid en jonge nieuwkomers, leeft dat gevoel van wantrouwen het sterkst. Sommigen mogen/kunnen niet stemmen door administratieve drempels, ze zien de link niet met hun eigen leefwereld en ervaren een groot gevoel van wantrouwen tegenover “alles wat politiek is”. Voor jongeren als Penina en Delshad, maar ook anderen die voor het eerst verkiezingen meemaken, lanceert WAT WAT een brede waaier aan informatiedragers voor jongeren zelf, maar ook voor leerkrachten en jeugdwerkers om samen met jongeren mee aan de slag te gaan.
"Ik maak me enorme zorgen wanneer ik iemand hoor zeggen dat ze het nut van stemmen niet inzien. Dat ze wel iets beters te doen hebben op een zondag. Ik heb liever dat ze kwaad zijn, of misschien zelfs extreem stemmen. Daar gaat betrokkenheid vanuit, en geloof in een maakbare en democratische samenleving. Informatie op maat tot bij jongeren krijgen kan een wereld van verschil betekenen op het creëren van betrokkenheid en stemgedrag van jongeren. Ik vind niet dat iedereen overal een mening over moet hebben, maar laagdrempelige toegang hebben tot informatie is de basis voor betrokken burgerschap. Ik hoop dan ook dat de campagne zijn weg vindt naar een zeer breed publiek, daar zie ik de grote uitdaging liggen." vertelt Ward De Blick, jeugdwerker bij Betonne Jeugd.
Op watwat.be/verkiezingen vinden jongeren alle antwoorden op hun vragen over gaan stemmen
Die info vinden ze ook in het papieren of gratis te downloaden verkieZINE: een magazine met info, getuigenissen van jongeren, een zelftest over je mening vormen én interactieve gesprekskaarten om onder vrienden, in het jeugdwerk of de klas te gebruiken. 10.000 exemplaren worden komende week verdeeld over 30 (jeugd)organisaties in Vlaanderen en Brussel, waaronder verschillende JAC’s, de Brusselse Bibliotheek Muntpunt en FOS Open Scouting. Het magazine is gratis online te downloaden.
In twee videoreeksen op TikTok (@watwat.jijweet) en Instagram (@watwat_jijweet) gaan jongeren met elkaar en experten in gesprek over voor het eerst gaan stemmen, de vragen en twijfels die daarbij komen kijken, praten met je omgeving over politiek en je eigen mening vormen. De reeksen lopen van 22 april tot vlak voor de verkiezingsdag 9 juni.
“Mijn eerste keer: verkiezingen”: 8 jongeren vertellen waarom zij wel/niet gaan stemmen en welke vragen dat bij hen oproept
“Kieskot”: een eerste stemmer legt verschillende experten (oa politicoloog Hendrik Vos, journalist Bram Vandeputte, expert mediawijsheid Zara Mommerency) de vragen van jongeren voor.
De campagne is een goede zaak volgens politicoloog Hendrik Vos, die optreed als expert in een van de videoreeksen. “Er is een opkomstplicht in België net omdat de meest kwetsbaren in de maatschappij anders niet gaan stemmen, en we dat als land belangrijk vinden dat die mensen dat wel doen. Maar opkomstplicht alleen is niet voldoende: jongeren moeten ook goed geïnformeerd zijn en weten waarvoor ze hun stem laten horen.”
WAT WAT lanceert de campagne op het Kiesfestival, op vrijdag 19 april: een festival voor eerste stemmers in het Vlaams Parlement, georganiseerd door ’t Is aan u! (het verkiezingsproject van De Ambrassade) en VRT voor 1500 jongeren. In de WAT WAT info & chill zone kunnen jongeren in gesprek gaan met elkaar en antwoorden krijgen op vragen over je mening vormen en gaan stemmen. We nodigen ook journalisten uit om het verkieZINE in te kijken een met jongeren in gesprek te gaan.
Deze infocampagne was mogelijk dankzij: Agentschap Binnenlands Bestuur, Awel, Bataljong, BELvue museum, Betonne Jeugd, Brussel-J, Europahuis Ryckevelde, JAC, JUMP, Kaizen, Kamer van Volksvertegenwoordigers, Mediawijs, OKAN Anneessens-Funck, Pimento, StampMedia, Tumult, tZitemzo, Vlaams Parlement, Waddist, de jongeren en experten die aan het woord komen in de videoreeksen.
WAT WAT streeft naar een samenleving waar jongeren kritisch denken, geïnformeerde keuzes maken en een stem krijgen. Een samenleving waar álle jongeren sterk in hun schoenen staan en hun identiteit op een positieve manier ontwikkelen, ongeacht sociale of culturele achtergrond.
WAT WAT is een platform van 100+ organisaties (denk aan Awel, Sensoa, VDAB, Publiq, Child Focus, etc.) die jongeren willen informeren en toeleiden naar advies of hulp. Door de krachten te bundelen onder 1 merknaam is WAT WAT het referentiepunt voor jongeren met vragen. De Ambrassade coördineert WAT WAT in opdracht van de Vlaamse Overheid.